Herfstvakantie: Día de los Muertos

oktober

Día de los Muertos voor gezinnen

(lees hier onder verder voor een Día de los Muertos activiteit voor kinderen op 31 oktober - Turnhout Speelt)

Mexicanen overal ter wereld vieren op 1 en 2 november groot feest: Día de los Muertos. Samen met familie en vrienden worden dierbare overledenen herinnerd. Hun leven wordt gevierd! Niet op een verdrietige manier, maar juist met veel gezelligheid door samen te komen en herinneringen op te halen. Er is lekker eten, vrolijke muziek en de huizen en straten worden kleurrijk versierd.

Het feest is een mix van elementen die eeuwen teruggaan en waarvoor ook een dodenaltaar wordt gebouwd. Samen met Edoardo Ramos kan je een eigen miniversie van een dodenaltaar of ofrenda bouwen voor een overleden familielid of huisdier. Tegelijkertijd kom je meer te weten over Día de los Muertos en de link met de collectie van het Taxandriamuseum.

We eindigen de namiddag door nog gezellig na te praten met Mexicaanse chocomelk, gebak en koekjes die de kinderen mogen versieren.

Neem zeker een foto van een overleden persoon of huisdier mee.

Praktisch:

• Woensdag 30 oktober 2024
  • Van 14 tot ca 16.45 uur
  • In het Taxandriamuseum
  • 12,50 euro per volwassene, 2,5 euro per deelnemend kind
  • Voor gezinnen met kinderen vanaf 6 jaar
  • Inschrijven via museumworkshop@turnhout.be of een bericht aan Nelle via 0486 05 12 05

Día de los Muertos voor kinderen

Voor kinderen

Mexicanen overal ter wereld vieren op 1 en 2 november groot feest: Día de los Muertos. Samen met familie en vrienden worden dierbare overledenen herinnerd op een vrolijke en kleurrijke manier.

Samen met Edoardo Ramos bouwen we in het Taxandriamuseum een miniversie van een dodenaltaar of ofrenda voor een overleden familielid of huisdier.

Bij Día de los Muertos hoort chocolademelk die we ’s middags zelf maken terwijl we omgetoverd worden in fleurige skeletten in de stijl van de film Coco.

In de namiddag keren we terug naar het Speelkaartenmuseum om er met de gelliplate-techniek onze eigen ‘papel picado’ te drukken, de vlaggetjes die tijdens dit feest heel Mexico kleuren.

Praktisch:

• Vanaf 8 jaar
  • Donderdag 31 oktober 2024
  • Van 10 tot 16 uur. Afzetten en ophalen in het Speelkaartenmuseum (Druivenstraat 18, 2300 Turnhout).
  • Er is vanaf 8u45 voor- en nabewaking tot 17u30 voorzien.
  • Meenemen: foto van overleden persoon of dier, lunch, tussendoortjes en drinken
  • 20 euro
  • Inschrijven kan via een mail aan museumworkshop@turnhout.be